יום ראשון, 28 בנובמבר 2010

אותיות פורחות באוויר


בראשית היתה המלה. לא, בראשית היתה האות, ובעצם עוד לפני שהיתה האות היו הקווים, שהסתעפו והתפתלו ונפגשו כדי ליצור את האותיות שיצרו את המלים, שיצרו בתורן את העולם. ויראו כי טוב.

The Vagabundas כתבו את עצמן בסוף השבוע בספר האורחים של התערוכה הקבוצתית החדשה "ט', תערוכה על טיפוגרפיה", שנפתחה בחלל התצוגה design space וחזרו הביתה שתויות, אך מרוצות מאוד.
כפי שניתן להבין משמה, התערוכה עוסקת באותיות, או ליתר דיוק, באופן שבו ניתן להעניק לאותיות משמעות חדשה כאשר מנתקים אותן, ולו זמנית, מתפקידן המסורתי: עשיית טקסט. לצורך העניין, אסף האוצר דניאל רוטמנש אמנים ומעצבים מדיסציפלינות שונות) מעצבים תעשייתיים, מעצבים גראפיים, ציירים, פסלים ואמני לייב פרפורמנס), שפירקו את האותיות ואת המלים רק כדי לחבר אותן מחדש, אבל אחרת.

רותם מקרית גת
Bedroom lovers

האמן המקורי שמכנה את עצמו בשם המקורי-לא-פחות "רותם מקרית גת", למשל, הציג כמה עבודות מעניינות במיוחד ובראשן פורטרט של אדם שמורכב אך ורק ממלים ("שיער", "רגליים", "פין" וכו'), שמוצבות במקום המתאים להן על הדף מבחינה אנטומית. רותם מקרית גת לא מנסה לעצב את המלים באופן שיהפוך אותן לגופים גיאומטריים בסיסיים שמהם ניתן להרכיב צורה. להיפך, הוא מנציח את המלים שלו על הדף בצורה ישירה, סגפנית במתכוון, ומשעשעת, שחושפת את תכליתן המקורית: ייצוג פשוט של רעיון מורכב.


רותם מקרית גת
Person

איתן ברטל, אמן ומרצה במכון הטכנולוגי בחולון, הציג פסל שהורכב משבירה של המלה JUDE לארבע אותיות, שמונחות אלה על אלה בשתי שורות של שתי אותיות כל אחת (בדומה לפסל LOVE הידוע של רוברט אינדיאנה, שהגרסה העברית שלו "אהבה" מוצגת במוזיאון ישראל). במבט ראשון, מדובר בעבודה אופטימית, בהירה וקלילה (החומר של הפסל מזכיר מתקני קפיצה ממסיבות יום הולדת של ילדים קטנים), אך מובן שהבחירה במלה יהודי והגשתה בצבע צהוב בוהק, עושה שימוש בקונוטציות ההיסטוריות של הטלאי הצהוב ושל זיכרון השואה והעליצות הראשונית מפנה מהר מאוד את מקומה לתחושות מורכבות וקודרות הרבה יותר.


איתן ברטל
Jude

המעצב שגיא שטרן משתמש במלים (במקרה שלו מדובר בעמודי ספר) כיריעה שעליה הוא מציב דימויים ויזואליים שמשתלטים על המלים הכתובות ולמעשה מבטלים את משמעותן. האותיות נהפכות לכמעט חסרות ערך משל עצמן. כל מה שנותר מהן היא התבנית שהן יוצרות יחד.

שגיא שטרן
אמנים אחרים העבירו את האותיות שלהם במסלול אחר: עבודות שבהן נוצרו מלים מחפצים אחרים (גפרורים שרופים, למשל); בידודן של אותיות (בעזרת הצגתן לבד או על ידי חזרה מתמשכת עליהן) עד שהן מאבדות את משמעותן המקורית ונהפכות לצורה אמורפית בעלת מאפיינים משל עצמה; או ניסיון להקנות למלים משמעות שונה מפירושן על ידי הצבתן בקונטקסט מנוגד (הצבה של המלה "אור" כצל כהה של המלה המוארת, למשל).

שגיא שטרן
בסך הכל, בגלריה נוצר מארג מגוון ומעניין מאוד של רעיונות במצבי צבירה שונים.The Vagabundas מצאו את עצמן משוטטות ארוכות בין העבודות השונות, מצמידות את האף אל העבודות כדי לקרוא את האותיות והמלים שמסתתרות בתוכן, את האותיות והמלים שהתחילו הכל.


Design Space
רח' אליפלט 26, תל אביב

אין תגובות: