יום שלישי, 19 ביוני 2012

Second Degree Art

הערב נפתחת תערוכת הגמר של בוגרי תואר שני לאמנות בבצלאל - "תלויים באחרים" (30-19 ביוני). התערוכה מתקיימת בחלל גדול שממוקם בקומת הקרקע של הסטודיות של הסטודנטים ברחוב סלמה בדרום העיר, בחלל ששימש עד לפני כמה שבועות כמחסן לוגיסטי של חברת הביגוד הוניגמן.

אתמול הוזמנו לסיור מוקדם לעיתונאים בתערוכה ושוחחנו עם כמה מהסטודנטים ועם רפאל זגורי-אורלי, ראש התוכנית, שמציין עם תערוכה זו שנתיים של פעילות בבצלאל - כלומר, ליווי מחזור ראשון של תלמידים במשך שנתיים מלאות. השפעתו של ראש התוכנית ניכרת ברבות מתערוכות היחיד הקטנות שמרכיבות את התערוכה הקבוצתית המלאה. ניכר בסטודנטים שהם לא רוצים להניף דגלים (לא פוליטיים ולא אסתטיים) ולא מבקשים לשרת ביצירותיהם אידיאולוגיה כזאת או אחרת, אלא בעיקר עוסקים בחיפוש ובהעלאת שאלות ("אמנות מגמגמת, במובן הטוב של המלה", כינה זאת זגורי-אורלי).

מי שמבקש למצוא בתערוכה עבודות מזמינות ומלוטשות צפוי להתאכזב. על רוב היצירות שורה רוח נונשלנטית, מרושלת במתכוון (או שלא במתכוון) שהולמת מאוד את החלל התעשייתי והמוזנח שבהן הן מוצבות. לעתים הרוח המשוחררת הזאת מצליחה לחבר את הצופה אל הרעיון שמעבר לחומר, אך למרבה הצער במקרים אחרים התחושה הנוצרת היא דווקא של ריחוק מהחוויה המלאה והכנה שהמפגש האמנותי יכול היה להציע לו.

בסך הכל, הסיבוב בין 22 האמנים הבוגרים המציגים ב"תלויים באחרים" מספק הרבה רגעים של נחת והתפעלות לצד לא-מעט רגעים של בלבול והשתוממות, נדמה שזה בדיוק השילוב שאפשר לקוות לו בתערוכה מסוג כזה.

חן יהושוע

נעם ונקרט

נעם ונקרט

  
קרן אלה גפן

משה גרשון

משה גרשון

יוליה רבסקי

יוליה רבסקי


להלי פרילינג
  
איתמר שמשוני




אין תגובות: