יום שבת, 26 בפברואר 2011

שומרי הסף – אנדי פריברג

Andrea Rosen
אנדי פריברג (Andy Freeberg) הוא צלם אמריקאי שאוהב לכוון את המצלמה שלו אל המקום שבו יצירות אמנות מחכות לקהל שלהן: מוזיאונים, גלריות וחללי תצוגה אחרים. בכמה מסדרות התצלומים שלו הוא בחר לתעד את התחנות הסופיות של האמנות. בסדרה "Guardians", למשל, הוא תיעד את הבבושקות ששומרות על הסדר ועל השקט במוזיאונים שונים ברוסיה. בסדרה "Art Fare", הוא התמקד בנוכחות של צופים, סוחרי אמנות ואמנים ביריד אמנות גדולים ובקשר של בני האדם ליצירות האמנות שמשקיפות עליהם בחזרה מהקיר.

Luhring Augustine

סדרת התצלומים של פריברג שממנה The Vagabundas נהנו במיוחד היא "Sentry" (שומר הסף), שבה הוא בחר להנציח דווקא את עמדות הקבלה במספר גלריות נחשבות מאוד בשכונת צ'לסי הניו-יורקית, הזירה החמה ביותר של עולם האמנות האמריקאי. הדימוי החזותי בכל התצלומים זהה באופן כמעט מפתיע: שולחן גבוה, קירות לבנים, ערומים, ודמות קטומת-ראש של עובד, שיושב מאחורי עמדתו המבוצרת, עסוק בצג המחשב שלו, בלתי-נגיש לחלוטין.

Sikkema Jenkins

העבודות החכמות של פריברג מציגות עולם אמנות מתוקנן, מנוכר, מנותק, שלא רואה ושאינו נראה. הביקורת שלו על העולם הזה מרומזת, אך חד-משמעית. העין שצופה בעבודותיו מבקשת לעצמה קשר-עין עם מושא הצילום ופנים אנושיות להתמקד בהן, אבל הנחמה הזאת נמנעת ממנה וכל מה שמוצע לה כחלופה הוא קיר שותק ופדחת אנונימית.

Sonnabend

בסוף השבוע האחרון,
בסיבוב הגלריות הקבוע של The Vagabundas בתל אביב, הן גילו שגם כאן השיטה שאותה היטיב לתאר פריברג עובדת באופן דומה. למרבה הצער, גם כאן אפשר למצוא את אותם שולחנות גבוהים, מחשבים רחבי מסך ודלפקים אימתניים, שמסתירים מאחוריהם את פניהם של העובדים במקום ועמם גם את החום, הידע והמגע האנושי שהם יכולים להציע למבקרים בגלריה.

Paula Cooper

תגובה 1:

שושנה חן אמר/ה...

Shoshana Kane
עבודות מאוד יפות. מבטאות באופן פיוטי את הניכור בעולם טכנולוגי המעדיף עיצוב מינימליסטי. אבל מה שיוצר את הניכור הוא לא המינימליזם אלא קונטכסט שאין בו אנושיות.