יום רביעי, 2 בנובמבר 2011

single copy

תופים. גיטרה. קלידים. מיקרופון. סרט הקלטה. שעון עצר שסופר לאחור בדיוק 25 דקות. מכשירים לא חדשים. לא נוצצים. מעט מרופטים. בוודאי שלא מרשימים במיוחד מבחינה טכנולוגית. אלה הכלים שמהם יצרו השבוע נעם רותם ודני מאיר יצירות מוזיקליות חד-פעמיות במתחם מוזיאון מגדל דוד בירושלים, במסגרת אירועי "מנופים אמנות עולה בירושלים", שפותחים את עונת הגלריות הירושלמית. תהליך יצירת היצירות המוזיקליות התקיים במשך יומיים ונמשך בכל פעם שבע שעות (בכל יום היה אחראי לפרויקט אחד משני האמנים).

למיזם המוזיקלי הייחודי של רותם (זמר ומוזיקאי) ומאיר (מוזיקאי ואמן סאונד) קוראים "SingleCopy" והוא מציג בפני הצופה והמאזין הזדמנות להציץ אל תהליך מואץ של הקלטת יצירה מוזיקלית (שכולל את שלבי ההלחנה, ההקלטה, המיקס וההפצה). בנוסף, הפרויקט גם מחולל מחשבה על תפקידה של יצירת האמנות המקורית בעולם של צריכת תרבות המונית ומשועתקת.

היצירה הסופית - קטע מוזיקלי באורך של כשלוש דקות, שמוטבע על דיסק אחד ויחיד - נמסרת, בחינם, לצופה מזדמן שצפה בתהליך היצירה או סתם נקלע לסביבתה ושנהפך לבעליה החוקיים. גורלה של היצירה נתון בידיו. הוא יכול להשמיע אותה, למכור אותה, לפרסם אותה, או פשוט להשליך אותה לפח האשפה הקרוב. הוא יכול גם להעלות אותה לאתר של המיזם ולסייע ליצור מאגר מתהווה ומשתנה של יצירות מסקרנות שמעניקות קיום מתמשך לרגעים שיכולים היו להיעלם בזמן.

SingleCopy הוצג לאחרונה גם באירוע של המרכז הישראלי לאמנות דיגיטלית בחולון וב-2012 הוא אמור לעלות גם בברלין ובסאו פאולו.


על מנת להגדיר בבירור את גבולות הפרויקט, רותם ומאיר ניסחו לעצמם רשימה של הוראות והגבלות:
  1. במהלך 25 הדקות הקרובות עליך להקליט, להדפיס ולהפיץ יצירה חדשה.
  2. באפשרותך להשתמש בכל כלי הנגינה והמיקרופונים שבחלל, ולהקליט באמצעותם קטע, בכל אורך שתרצה, תוך שימוש בכמה ערוצים שתבחר.
  3. בסיום ההקלטה, השתמש במכשיר צורב התקליטורים לצריבת עותק יחיד של היצירה על גבי תקליטור.
  4. בחר שם ליצירה וכתוב אותו בטוש בלתי-מחיק, בנוסף לשמך ולחתימתך, על התקליטור.
  5. הכנס את התקליטור לעטיפה ומסור אותו באופן אקראי לאחד הצופים בעבודה.
  6. החזר את סרט ההקלטה לאחור והתחל להקליט מחדש על גבי ההקלטה הקודמת.
  7. חזור על כל התהליך המפורט בסעיפים 7-1 כל 25 דקות, במשך שבע שעות.
  8. לאחר שסיימת את התהליך בפעם האחרונה, בתום שבע שעות, מחק את ההקלטה האחרונה וכבה את כל המכשירים.
היצירה שהעותק היחיד ממנה נמסר לצמיתות לידי The Vagabundas נקראת "3rd chapter" ואורכה הוא דקה וחמישים שניות של פריטות מהורהרות של גיטרה, לופ אלקטרוני מכושף, גניחות תופים חרישיות ומלמולים כמעט בלתי-מפוענחים של קול אנושי. ניתן לשמוע אותה באתר של SingleCopy.

אין תגובות: