יום רביעי, 10 באוקטובר 2012

Art Collecting

האמן המקסיקאי גבריאל אורוסקו (Gabriel Orozco) מציג החודש במוזיאון הגוגנהיים הברלינאי שתי עבודות חדשות, שעוסקות באיסוף ובחומר ובדרך שבה איסוף החומרים יוצר יש מהרבה אין.

הראשונה - "Astroturf Constellation" - מציגה מאות חפצים שונים ומשונים שהאמן מצא בין גבעולי הדשא המלאכותי במגרש הכדורגל הניו-יורקי שבו הוא נוהג לשחק (אורוסקו הוא שחקן כדורגל נלהב במיוחד, שאף לוקח חלק בקבוצה שמתחרה בליגת חובבים במקסיקו). בעבודה ניתן לראות חתיכות פלסטיק, פקקים, בדלי סיגריות, חפצי מתכת וגומי ועוד מאות פיסות וקרעים של חומרים שאותם סידר האמן בקבוצות ובתתי-קבוצות על פי הגיון שלעתים נראה ברור ולעתים ברור כנראה רק לו עצמו. צביר החפצים הזה אמנם לא יוצר צורה מובהקת, אך החלוקה הקפדנית שלו והפרישה הכמעט מוגזמת בחלל של החלקיקים הזעירים בהחלט מעניקים לו משמעות חדשה.

  



כאמור, גם העבודה השנייה המוצגת בתערוכת היחיד של אורוסקו - Sandstars - עוסקת באיסוף של חומר. במקרה זה מדובר בחפצים שנפלטו אל החוף באיסלה ארנה (אי החול) במקסיקו, שמורת טבע מבודדת, שמשמשת כמתחם רבייה ללווייתנים וגם כבית קברות לענקי האוקיאנוס האלה. אורוסקו ביקר באי בעבר, בעת שחילץ מחולות האי שלד של לוויתן ששימש לו כבסיס לעבודה בשם "Mobile Matrix". אורוסקו החליט לחזור אל האי לאחר שגילה שבמרוצת השנים נפלטה אליו פסולת תעשייתית רבה, שזיהמה את חופיו הפראיים.

בעבודה החדשה, אורוסקו מציג - שוב, באופן מסודר, מתודי ומאופק להפליא - את הפסולת מעשה ידי-אדם שאותה אסף מחופי אי החול (בקבוקים, מצופים, נורות וכו'). אל התצוגה של כ-1,200 החפצים מתלווים תצלומים גדולים שבהם ניתן לראות את החפצים כשהם מקוטלגים וממוינים על פי צורה, צבע ושימוש, בסטודיו של האמן.



האם אורוסקו מספר סיפור באמצעות החפצים שאסף? או שמא, דווקא החפצים הם אלה שמספרים את סיפורו של האמן שאוסף אותם? התשובה, במיוחד במקרה הזה, מורכבת ככל הנראה מאלפי פרטים קטנים שמשמעותם נגלית רק כשתמה מלאכת האיסוף שלהם, אם בכלל.




אין תגובות: