יום ראשון, 15 במאי 2011

אמנות על פי הזמנה - מרקו ואגנר

במידה מסוימת, המאיירים הם הילדים החורגים של עולם האמנות. בסביבה האנושית שבה המלה "מסחרי" היא עלבון, המאיירים המקצועיים, שיוצרים במקרים רבים על פי הזמנה, לא נהנים מאותה תדמית משוחררת וסקסית כמו חבריהם הציירים. הם נחשבים לאנשי מקצוע, פקידים מסורים של רעיונות ויזואליים, אם תרצו, ולכן גם לא זוכים לאותה חשיפה ויוקרה של אמנים אחרים. מובן שכמו סטיגמות רבות אחרות, גם זו מיותרת ומטעה. לעתים החירות הגדולה ביותר עבור אמן יכולה להיות דווקא קבלת הנחיות, גבולות או אפילו הגבלות.

חשבנו על החלוקה הגסה והלא-מדויקת הזאת כאשר הבטנו בעבודות הנפלאות של מרקו ואגנר (Marco Wagner). ואגנר הוא מאייר גרמני שנולד ב-1982 במרכז גרמניה בעיירה Würzburg שבבווריה. הוא עובד כמאייר בעיירה קטנה בשם Veitshöchheim מאז 2006.

הגענו לאתר האינטרנט שלו אחרי שיטוט לצרכים מקצועיים בדף הבית של סוכנת מאיירים אירופית. עבודותיו של ואגנר הציגו עולמות אפלים ומאיימים, גם כאשר הן נועדו ללוות ביקורת ספרות, או כתבה שעוסקת ביוזמה עסקית חדשה להגנה על הסביבה. הן ללא ספק היו רחוקות מאוד מאיורים מגזינים שנפוצים בישראל, שהם כמעט תמיד מרושלים, מפוענחים בקלות ואפילו חד-ממדיים.

האינסטינקט הראשוני שלנו היה לדלג על העבודות שלו משום שהן לא התאימו לצרכינו הספציפיים, אבל מבט שני ושלישי בהן השאיר אותנו בעמוד שלו. האם היצירות שלו היו מתקבלות אצלנו אחרות אילולא ידענו מראש שמדובר "רק" במאייר? מרקו ואגנר ראוי למבט הראשון שלנו, לא רק לאלה שבאים, לעתים, אחריו.

באתר שלו כותב ואגנר שאחד הנושאים שמעסיקים אותו יותר מכל ביצירתו הם פחדי הילדות שלו. אחד המוטיבים החוזרים אצלו הם בתי חרושת ישנים, כמו זה שאליו הוא נשלח בכל חופשת קיץ כדי לעבוד. לעתים, אל בתי החרושת פולשים לוחמי-פרים בחליפות אורות נוצצות ופרים פצועים וזבי דם, ששועטים היישר מזיכרונות הילדות של מרקו הילד, שצפה בתור ילד במלחמת פרים בחופשה משפחתית בספרד.

"Tovarna B : Acrylic on Panel : 12" x 12

"Tovarna E2 : Acrylic on Panel : 18" x 18

Tovarna Z : 18" x 18" : acrylic on board

בעבודות אחרות אפשר לראות נופים מדומיינים, צעצועי ילדות ענקיים, איקונות נוצריות, לוחמי סומו מהורהרים ואסונות טבע קטנים ובלתי-נעימים. "אשתי אומרת שהעבודות שלי הן מלוכלכות, מרושעות ואפוקליפטיות", מספר ואגנר. "על כך אני תמיד עונה לה: תודה, מותק".

started Too Early


מי שנמצא בימים אלה בברלין יוכל לראות מגוון מעבודותיו של מרקו ואגנר בגלריה neongolden, במסגרת תערוכה זוגית שלו עם המאייר הפולני רומן קלונק. התערוכה תוצג עד ל-21 במאי.

3 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

מרשים ביותר

שרון לוי אמר/ה...

ואו דרמטי! אין שום קשר בין ילדים לעבודות אלו. הייתי שמחה לראות עבודות שלו לייב.

the vagabundas אמר/ה...

אכן דרמטי, שרון. וכן, גם אנחנו היינו רוצות לראות את העבודות שלו במציאות... אולי בביקור הבא בברלין, יזדמן לנו