יום חמישי, 30 בדצמבר 2010

בחור דיגיטלי בעולם דיגיטלי

ריאן טרקרטין הוא אמן יציר זמנו, אבל הוא גם אמן שיוצר את זמנו מחדש. טרקרטין (בן 29, אמריקאי יליד טקסס, שפועל בניו אורלינס, בלוס אנג'לס ובמיאמי) הוא בחור דיגיטלי בעולם דיגיטלי, שמיהר לאמץ את תרבות הרשת לתוך האמנות שלו. לצד עבודות ציור, פיסול ומיצג שגרתיות (לפחות במובן הדיסציפליני שלהן), טרקרטין משתמש בחומרים אינטרנטיים כמו חלקים של פאזל גדול שהוא מרכיב ומפרק בהתאם לגחמותיו ושיגיונותיו.

טרקרטין יוצר סרטי וידאו מוטרפים שאותם הוא מעלה בערוץ שלו ביו-טיוב ויוצר גם קולאז'ים וירטואליים שמשלבים בין אייקונים של חברות מסחריות לתצלומי פפראצי של מפורסמים, בין פריטים של בתי אופנה אקסקלוסיביים לגראפים כלכליים, ובין תמונות מרשתות חברתיות למוצרים מקטלוגים רפואיים. הכל הולך, אם זה משרת את החזון שלו.


בין המיזמים שבהם טרקרטין מעורב ניתן לציין במיוחד את River of the Net, שיתוף הפעולה שלו עם דיוויד קארפ, מייסד שירות השיתוף האינטרנטי tumblr. הצמד החד-פעמי הזה קיבץ זרם בלתי פוסק של קטעי וידאו קצרצרים (10 שניות), שתיעדו רגעים קטנים וקטנים עוד יותר במקומות שונים בעולם, שיוצרים יחד נרטיב נוירוטי בעזרת הכותרות שנלוות אליהם.

טרקרטין, שמעיד על עצמו שהוא אינו יודע לתכנת ושהוא מוציא את כל כספו על הסרטים הניסיוניים שלו, הוא אמנם יוצר פרוע, אבל גם אמן חושב ושיטתי. בראיונות שהעניק בעבר לכתבי עת ואתרים שעוסקים באמנות (כמו הראיון הזה ל-artfagcity) הוא חשף בניתוח פנימי כן ומעמיק את נקודת המבט שלו על אמנות, על מקורות ההשראה שלו, על עולמו הפנימי ועל החברה שבה הוא פועל.


לא קל לאהוב את העבודות של טרקרטין – הן גסות, מקושקשות, אגרסיביות, כמעט פוצעות את העין שמתבוננת בהן - אבל קשה שלא להתפעל מהן, במיוחד אחרי שמתוודעים לתהליך המחשבתי שקדם ליצירתן.

את המפה הברורה ביותר אל תוך ראשו הקדחתני של טרקרטין ניתן למצוא באתר dis, שהציג את כל מקורות ההשפעה והרעיונות שמהם רקח האמן את כפולת העמודים המרהיבה והמטרידה שלו במגזין האופנה/אמנות W.


הכתבה ב-dis, עוברת אחרי כל מרכיב בתצלומי האופנה המטורללים של טרקרטין, מגלה מהיכן הוא נלקח ובעיקר מדוע. טרקרטין יודע מה הוא רוצה. הוא מחפש, למשל, קווי שיזוף מוגזמים והגה של מכונית פאר כדי לבנות מהם, בנפרד, פנים של דוגמן ובטן של דוגמנית, שאליהם הוא יוסיף לוגו של חברה מסחרית וקעקוע של אסיר מסוכן כדי להראות עד כמה תרבות הצריכה בחברה שלנו היא מוגזמת ומופרכת.

הכתבה מציעה לנו הצצה מסקרנת אל "מחברת הרעיונות" של טרקרטין, נושא שבו The Vagabundas מגלות עניין מיוחד לאחרונה, לקראת תערוכה בשם Sketchbook, שאותה אנחנו אוצרות בימים אלה ושתעלה בחודש הבא (פרטים בקרוב).

אין תגובות: